Gezond begint in de mond

De gezondheid van de mond en de rest van het lichaam hagen met elkaar samen. Veel aandoeningen worden in de mond als eerste zichtbaar, bijvoorbeeld in de vorm van pijnklachten, wondjes, ontstekingen of schimmel.

Aandoeningen in de mond kunnen ook problemen veroorzaken in de rest van het lichaam. Bacteriën uit de mond komen in de bloedbaan terecht en verhogen het risico op hart- en vaatziekten. Een zwangere vrouw met tandvleesontsteking (parodontitis) heeft twee tot zeven maal meer kans op een vroeggeboorte of een kind met een laag geboortegewicht dan een zwangere vrouw zonder parodontitis.

Mondproblemen door diabetes

Meer dan één miljoen Nederlanders hebben de suikerziekte (diabetes mellitus), volksziekte nummer 1. Mensen lopen vaak rond met problemen in de mond zonder dat ze een link leggen naar diabetes. Diabetes vergroot de kans op tandvleesontsteking, wondinfectie en slijmvliesafwijking in de mond. Ontstekingen in de mond kunnen ook weer leiden tot verdere ontstekingen in het lichaam. Daarnaast kan een ontsteking in de mond er voor zorgen dat u uw bloedsuikerspiegel niet onder controle krijgt.

Wat kunt u zelf doen aan mondverzorging?

Wat kunt u zelf doen?

• Bezoek ons regelmatig voor een periodieke controle.
  • Hou ons op de hoogte van uw gezondheid of wijzigingen aan uw gezondheid.
  • Neem altijd een actueel overzicht van uw medicijngebruik mee. U kunt deze lijst via uw apotheek kosteloos verkrijgen.
  • Moet een medicijn tijdelijk gestopt worden in verband met een tandheelkundige behandeling? Vraag het gerust aan ons.

We kunnen u helpen om problemen te voorkomen!

Aanmelden als patiënt

Bent u op zoek naar een nieuwe tandarts? Meld u dan aan als patiënt bij Tandartsenpraktijk Grave. Wij verwelkomen graag nieuwe patiënten! Klik op onderstaande knop om u aan te melden als patiënt.

Aanmelden als patiënt

Interessant om te lezen